GRAMATICĂ: Tu știi să vorbești corect?

Continuăm astăzi seria de articole dedicate frecventelor greșeli de vorbire comise de mulți dintre noi.
Fără alte comentarii, vom intra direct în miezul problemei:
Chibrituri sau chibrite
Corijent sau corigent
Abțibild sau acțipild
Comfortabil sau confortabil
Ghiuvetă sau chiuvetă

Vreau să cumpăr două chibrituri. CORECT
Vreau să cumpăr două chibrite. INCORECT
Andrei a rămas corigent. CORECT
Andrei a rămas corijent. CORECT
Am lipit un abțibild pe frigider. CORECT
Am lipit un acțipild pe frigider. INCORECT
M-am așezat confortabil pe canapea. CORECT
M-am așezat comfortabil pe canapea. INCORECT
Am schimbat ghiuveta. INCORECT
Am schimbat chiuveta. CORECT

Acum să vedem când folosim datorită și când folosim din cauza. E bine să știm, dar și să utilizăm corect acești termeni. Cert este că foarte multe persoane publice, inclusiv politicieni cu notorietate, comit greșeli în acest sens.
Așadar, utilizăm datorită atunci când ne referim la ceva pozitiv, la un eveniment benefic.
Am câștigat meciul datorită valorii echipei. CORECT
Am câștigat meciul din cauza valorii echipei. INCORECT
Vom folosi din cauza pentru a ne referi la o acțiune negativă, la un efect negativ al acțiunii întreprinse.
Am căzut în șanț din cauza ta. CORECT
Am căzut în șanț datorită ție. INCORECT

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

GRAMATICĂ: Hai să vorbim corect

FCSB NU E STEAUA! În atenția celor ușor manipulabili!